Ejendomsmægler honorar – hvor meget honoreres en ejendomsmægler?

Ejendomsmægler honorar – hvor meget honoreres en ejendomsmægler?

Et ejendomsmægler honorar beregnes efter ejendomsmæglerens arbejde. Normalt vil en ejendomsmægler have et relativt fast honorar efter hvor meget det koster at sælge din bolig. Man skal dog være opmærksom på at der er mange faktorer, der kan spille ind og påvirke prisen både i såvel opadgående som nedadgående retning. Det vil mest være nedadgående, da honoraret består af udgifter, som man kan forhandle og som man kan spare.

Hvor stort er en ejendomsmægler Honorar ved salg af en hus?
En ejendomsmæglers honorar er meget forskelligt fra mægler til mægler. En ejendomsmæglers honorar kan svinge fra 1% og helt op til 6% af salgsprisen. Man kan dog også aftale en fast pris hos ejendomsmægleren – det er i hvert fald noget de fleste mægler tilbyder, hvis man foretrækker at afregne med en fast pris i stedet.

Sådan sparer du nemt på salæret

Læg din bolig i udbud blandt 3 lokale mæglere. Når mægleren ved, at han/hun er en blandt 3 mæglere der kan “vinde” dit boligsalg, så opnår du høj konkurrence på salæret! Opret via boligvurdering.nu, og spar på salæret.

Benyt den gratis tjeneste hos boligvurdering.nu til at hente

Hent 3 gratis boligvurderinger

-hos lokale ejendomsmæglere.

En fast pris hos en ejendomsmægler vil befinde sig på omkring 80.000 DKK for at sælge din bolig. Når man aftaler en fast pris med en ejendomsmægler vil det inkludere det administrative arbejde samt markedsføring og fremvisninger er boligen. Ønsker man at få taget nogle professionelle billeder eller diverse rapporter og dokumenter, der skal indhentes, vil du komme til at betale mere end den faste pris, som du allerede har betalt hos ejendomsmægleren.

Hvad betyder boligens beliggenheden i forskel til honoraret?

Ens boligs beliggenhed har oftest en meget stor indflydelse på et ejendomsmæglersalær. Des bedre beliggenhed boligen har, des nemmere er det for ejendomsmægleren at sælge din bolig. Det betyder at ejendomsmægleren er villig til at forhandle om honoraret. Omvendt hvis boligens beliggenhed ikke er særlig eftertragtet, vil det være sværere for ejendomsmægleren og han vil derfor kræve et højere salær, da der vil ligge mere arbejde i at få solgt en sådan bolig.

Man siger som en tommelfingerregel, at hvis din bolig befinder sig i én af dem fem største byer i Danmark, vil det være muligt at spare helt op til 35% af salæret. Det skyldes den store efterspørgsel efter boliger i de større byer. Søger du væk fra storbyerne vil du opleve det modsatte, da en ejendomsmægles honorar ofte vil være 10% højere i sådanne områder, hvilket primært skyldes at efterspørgslen ikke er nær så stor efter disse boliger sammenlignet med de boliger, du finder i storbyen.

Sådan sparer du nemt på salæret

Læg din bolig i udbud blandt 3 lokale mæglere. Når mægleren ved, at han/hun er en blandt 3 mæglere der kan “vinde” dit boligsalg, så opnår du høj konkurrence på salæret! Opret via boligvurdering.nu, og spar på salæret:

Få 3 gratis tilbud fra ejendomsmæglere

Hvad består et honorar af hos en ejendomsmægler?

Et honorar består af flere ting, men det varierer fra mægler til mægler. Her kommer nogle af de mest almindelig ting, der oftest er dækket af et honorar hos en ejendomsmægler:

  • Det administrative arbejde
  • Markedsføring
  • Fremvisninger
  • Fotografering
  • Forhandling med købere

Bedre kvalitetsbilleder, ekstra dokumenter og professionel stylist, er meget sjældent noget, der vil være inkluderet i et honorar, men er derimod noget man skal betale ekstra for hos ejendomsmægleren.

Kan man vælge noget fra i et honorar?

Ligesom i en bank er alting til forhandling. Man kan også forhandle om et honorar. Men det er noget man skal gøre op med sig selv. Har man den nødvendige tid og kvalifikationer til at tage hånd om nogle af de opgaver, der ellers vil være dækket af din mæglers honorar, så er det muligt at fravælge det i et honorar, som så gør at du vil spare nogle penge. Nedenfor kommer en længere beskrivelser af de faktorer en ejendomsmægler oftest tager sig af i et honorar.

Administrative arbejde

En ejendomsmæglers administrative arbejde indebærer flere ting. Det kan være gennemgang af forsikringstilbud, tilstandsrapporter eller hvis der skal lave en annonce til at markedsføre boligen. Det kan også være forhandlinger mellem køber angående prisen og vilkårene for en handel.

Markedsføring

En ejendomsmægler står meget gerne for at markedsføre din bolig. Det opnår man også oftest det bedste resultat med, som skyldes at ejendomsmægleren kender markedet og ved lige præcis hvorhenne en bolig som din skal markedsføres. Men man skal dog være opmærksomhed på at man kan spare mellem 5.000 DKK og 10.000 DKK, hvis man vælger at tage hånd om markedsføringen på egen hånd.

Fremvisninger

Fremvisninger af en bolig er noget af det mere tidskrævende arbejde for en ejendomsmægler, men også en meget vigtig ting, da man har mulighed for at have kundekontakt til mulige købere. Har man selv tiden og lysten til at smide den nødvendige energi i, at fremvise sin bolig selv, så er der igen mulighed for at spare mellem 5.000 DKK og 10.000 DKK af det samlede honorar til din ejendomsmægler.

Fotografering

Fotografering af din bolig er oftest inkluderet i en ejendomsmæglers honorar. Hvis du selv mener, at du har mulighed for at tage billeder af din bolig, til markedsføringen, så er der mulighed for at spare op mod 10.000 DKK. Det er dog særdeles vigtigt at understrege, at det i høj grad er billederne, der skal sælge din bolig og det er et punkt, hvor du bestemt ikke må gå på kompromis!

Sådan sparer du nemt på salæret

Læg din bolig i udbud blandt 3 lokale mæglere. Når mægleren ved, at han/hun er en blandt 3 mæglere der kan “vinde” dit boligsalg, så opnår du høj konkurrence på salæret! Opret via boligvurdering.nu, og spar på salæret:

Få 3 gratis tilbud fra ejendomsmæglere

Mæglersalær – hvad koster en ejendomsmægler?

Mæglersalær - hvad koster en ejendomsmægler?

Står du i en situation, hvor du skal til at sælge din bolig, så skal du være opmærksom på at der er mange omkostninger forbundet med det. Den største udgift, der forekommer når du skal sælge din bolig er – uden tvivl – ejendomsmægleren, der kommer til at stå for salget af din bolig.

Hvad er et mæglersalær?

Et mæglersalær betegnes ganske enkelt som de penge ejendomsmægleren får i betaling for at for sælge din bolig. Derfor skal en mægler også have styr på alt, hvilket gælder lige fra når i mødes til der er fundet en køber af din bolig. Det betyder at mægleren skal have et overblik over boligmarkedet og dermed også hvad han eller hun mener din bolig er værd. Han eller hun skal også vide hvordan de bedst markedsfører din bolig, så den når ud til flest mulige købere, som er interesseret i din bolig.

Sådan får du den bedste boligvurdering og ejendomsmægler

Vi anbefaler en 3-trins raket til både, at få den bedste boligvurdering og finde bedste ejendomsmægler:

 

Benyt den gratis tjeneste hos boligvurdering.nu til at hente

Hent 3 gratis boligvurderinger

-hos lokale ejendomsmæglere.

 

Hvis man vælger at lade en ejendomsmægler stå for hele processen igennem forløbet, så lyder gennemsnitsprisen på omkring 100.000 DKK. Det kan dog variere fra ejendomsmægler til ejendomsmægler, da mange vælger at tage mellem 1% og 6% af den pris, som din bolig ender med at blive solgt for. Du skal også være opmærksom på hvor i landet du sælger din bolig, da mange ejendomsmæglere tilpasser sit salær til det respektive niveau i lokalområdet. Boligtypen betyder også meget. Det vil typisk være dyrere at sælge en villa fremfor en ejerlejligheden, ikke mindst drevet af, at konkurrencen mellem mæglerne er hårdere i byer fremfor i villakvartererne.

Man kan forsøge at forhandle rabat i salæret hos ejendomsmægleren, hvis din bolig ligger i godt kvarter, som på den ene eller anden måde er eftertragtet og huset er i en god stand. Det betyder nemlig at ejendomsmæglerne i dit lokale område vil være i hård konkurrence om, at blive din ejendomsmægler og står for salget af din bolig. Økonomisk vil det betyde at du måske kan få ejendomsmægleren ned på mellem 40.000 DKK og 80.000 DKK, alt efter om der er tale om en ejerlejlighed eller en villa.

Hvordan undgår du, at betale op mod 100.000 DKK for at sælge din bolig?

100.000 kroner er mange penge for den almindelig borger, så at skulle betale op mod 100.000 DKK for at få sin bolig solgt hos en ejendomsmægler er rigtig mange penge. Du kan derfor også vælge at lade en mægler stå for det administrative arbejde, mens du selv står for at sælge din bolig. Det betyder, at du selv skal stå for fremvisninger af din bolig til personer, der kunne have interesse. Hvis man vælger denne løsning, er der mange penge at hente. Du kan spare et sted mellem 20.000 DKK og 35.000 DKK i salær hos en ejendomsmægler.

Sådan sparer du nemt på salæret

Læg din bolig i udbud blandt 3 lokale mæglere. Når mægleren ved, at han/hun er en blandt 3 mæglere der kan “vinde” dit boligsalg, så opnår du høj konkurrence på salæret! Opret via boligvurdering.nu, og spar på salæret:

Få 3 gratis tilbud fra ejendomsmæglere

Har du allerede fundet en køber og aftalt en pris til din bolig, før du kontakter en ejendomsmægler, så er der selvfølgelig også rigtig mange penge at spare. Det er en situation, der oftest forekommer når et par f.eks. har aftalt at sælge deres bolig til deres barn eller én af sine bekendte. På denne måde opnår man en rigtig stor besparelse hos ejendomsmægleren, da du faktisk kan ende med at spare helt op til 75% af ejendomsmæglerens salær.

Markedsføring

Markedsføring af din bolig er også noget, du selv kan vælge at gøre selv fremfor at lade en ejendomsmægler stå for det. Formålet med at lave markedsføring for din bolig er, at nå ud til så mange potentielle købere som muligt. Det kan gøre på mange forskellige måder, men én af dem er, at man kan få trykt en annonce i sin lokale avis. En annonce koster omkring de 15.000 DKK for 3 måneder, men prisen afhænger af rigtig mange ting: størrelse, farvevalg og ikke mindst; hvilken avis du vælger.

En anden alternativ mulighed er at rette henvendelser til en ejendomsmægler og få en annonce i hans vindue. Der er ingen fast pris på denne løsning, da hver enkelt ejendomsmægler har forskellige priser, men det er en del billigere end annoncering i f.eks. avisen. Man kan også benytte de sociale medier som markedsføring, da de sociale medier mere og mere er gået hen og blevet et sted, hvor folk gør markedsføring for deres produkt og ligeledes med der bolig.

Det gode ved denne løsning er, at du enten har mulighed for at målrette din markedsføring rigtig godt og dermed få valuta for pengene, eller ganske enkelt blot dele boligannoncen i diverse grupper og på din egen profil, da det intet koster. Der findes også en lang række af forskellige boligsider på nettet, hvor man har et væld af muligheder for at lave en annonce, der blandt andet præsenterer ens bolig med både billeder, tekst og endda også video, hvis man har mod på det. Det er én af de mest effektive måder at sælge sin bolig på.

Hvilke omkostninger er ikke med i mæglerens salær?

  • Offentlige dokumenter
  • Energimærke
  • Tilstandsrapport
  • Elinstallationsrapport
  • Ejerskifteforsikring
  • At flytte

Nedenfor kommer en uddybelse af disse emner og hvad de koster, når du ønsker at sælge din bolig:

Offentlige dokumenter

Når man ønsker at sælge sin bolig, så vil det ofte være nødvendigt at indhente nogle offentlige dokumenter. Det kunne være følgende dokumenter:

  • Tingbogsattest
  • Kommuneoplysninger
  • Skattebillet
  • Restgældsoplysninger

En tingbogsattest koster 175 DKK at hente selv hos kommune, mens de andre ting er noget, du har mulighed for at indhente helt gratis. Vælger du derimod at lade din mægler indhente dokumenterne for dig, vil du ofte skulle betale i omegnen af 1.500 DKK udover salæret.

Energimærke, tilstandsrapport og elinstallationsrapport

Et energimærke er obligatorisk, når du ønsker at sælge et parcelhus. Dog er et energimærke kun obligatorisk, hvis det gamle energimærke er mere end 7 år gammelt.

Hvad koster et energimærke? Det er meget forskellige, da der hvert år bliver fastsat nye maksimalpriser af staten – med andre ord, så bliver der fastsat en pris, som man maksimalt må opkræve for et energimærke. Man kan derfor altid tjekke priserne på Energistyrelsen.

Disse priser er gældende for 2019:

Areal Pris
Bygninger under 100m2 Max 6.071 DKK
Bygning mellem 100-199m2 Max 6.679 DKK
Bygning mellem 200-299m2 Max 7.285 DKK
Enfamiliehus uden bygningsgennemgang Max 1.098 DKK

Priserne ligger i gennemsnit på 4.000 DKK, men kan variere alt efter hvilken type hus, du sælger og hvor stort det er.

Under særlige omstændigheder kan beløbet nedsættes:

  • Hvis din bolig er opført før den 1.januar 1980, så kan beløbet nedsættes med 351 DKK.
  • Hvis der er en energimærkning af bygningen, der stammer fra senest 1. september 2006, så er der mulighed for at få beløbet nedsat med 1.171 DKK.
  • Hvis en energikonsulent modtager tegninger, der indeholder information om rørlængder og -dimensioner eller skjulte konstruktioner af isoleringstykkelser, så vil du kunne få nedsat beløbet med 235 DKK. Det er vigtigt at tjekke alle disse omstændigheder hvert år, da de bliver reguleret hvert år 1. januar efter Danmarks nettoprisindeks.

Tilstandsrapport og elinstallationsrapport

En tilstandsrapport og en elinstallationsrapport er ikke lovpligtige, når man skal sælge sin bolig, men begge rapporter er en forudsætning for at man kan tegne en ejerskifteforsikring. En elinstallationsrapport kan man købe for 1200 DKK og op efter, mens ma kan få en tilstandsrapport fra mellem 4.000 DKK og 10.000 DKK. Mange firmaer tilbyder derfor en samlet pakke, hvor du kan købe alle 3 rapporter for omkring 12.000 DKK. Så står du og skal bruge alle 3 rapportere, vil der være rigtig mange penge at spare, ved at hente dem selv.

Hvad koster en ejerskifteforsikring?

Ejerskifteforsikring er ikke lovpligt på lige fod med en tilstandsrapport og en elinstallationsrapport, men det er en god idé at tegne en ejerskifteforsikring. Det sikrer nemlig både køber og sælger i forbindelse med hushandel i nogle år fremadrettet, hvis der skulle vise sig at være fejl som man har overset eller mangler, som ikke er beskrevet i tilstandsrapporten eller i elinstallationsrapporten.

Prisen for at tegne en ejerskifteforsikring afhænger af alderen på huset. Des ældre huset er, des større chance er der for, at man overser en fejl eller finder en mangel. Ofte ser man at sælger og køber deler udgiften på en ejerskifteforsikring. Prisen variere lige fra 6.000 DKK og helt op til 20.000 DKK. Der er også mulighed for at tegne en udvidet ejerskifteforsikring, den vil koste et par tusind kroner ekstra.

Hvad koster det at flytte?

Når din bolig er solgt, så skal du højst sandsynlig flytte fra din netop solgte bolig til din nye bolig, du har købt og dette er bestemt heller ikke gratis. Derfor vælger mange også at gøre det selv, hvor de får familie, venner og bekendte til at hjælpe dem.

Vælger du derimod at benytte dig af professionel hjælp, så koster det mellem 800 DKK og 1300 DKK i timen for at benytte sig af tre flyttemænd og en lastbil. Tager vi udgangspunkt i et standard parcelhus, vil sådan en flytning hurtigt løbe op i 10.000-12.000 DKK. Denne pris ka dog variere meget, da der er en lang række forskellige faktorer, der kan spille ind – det kan f.eks. være afstanden mellem de to boliger, der skal flyttes mellem.

Få 3 gratis og uforpligtende tilbud fra ejendomsmæglere

Vil du gerne overlade det hele til en ejendomsmægler og ikke tænke mere over det? Bestil 3 gratis og uforpligtende boligvurderinger fra professionelle ejendomsmæglere i dit nærområde via Boligvurdering.nu. Brug knappen nedenfor, indtast dine info og invitér 3 lokale mæglere til at vurdere din bolig!

Få 3 gratis tilbud fra ejendomsmæglere

Vurdering af hus

Hvis du har bestemt dig for, at det er ved at være på tide, at du får sat din hus til salg, så er det naturligvis særdeles vigtigt, at du sørger for at huset bliver sat til salg til den helt rigtige salgspris allerede fra start af. Der er rigtig mange danskere, der har svært ved at lave en neutral vurdering af deres eget hus, da følelserne for huset og ens forkærlighed for stedet ofte vil komme til at spille en rolle. Derfor er det vigtigt at alliere sig med en professionel ejendomsmægler, der kender til område og ved hvordan man foretaget en god og grundig vurdering af huset.

Det er dog ikke ensbetydende med, at det skal være vanskeligt at få lavet en vurdering af dit hus, for du kan sagtens få kontakt til op til flere ejendomsmæglere fra dit nærområde, der hellere end gerne vil give dig en gratis salgsvurdering af dit hus. Det kan du blandt andet gøre gennem en service som boligvurdering.nu, som du kan finde et link til lige nedenfor. Hos boligvurdering.nu får du hele 3 gratis og uforpligtende vurderinger af dit hus.

Sådan får du den bedste vurdering af dit hus

Vi anbefaler en 3-trins raket til, at få den bedste hus-vurdering og finde bedste ejendomsmægler:

Benyt den gratis tjeneste hos boligvurdering.nu til at hente

Hent 3 gratis vurderinger

-hos lokale ejendomsmæglere.

Og hvad er en hus vurdering?

Ved en husvurdering er – som navnet også kraftigt antyder – der tale om en vurdering af, hvad dit hus vil kunne sælges for. Der bliver selvfølgelig foretaget op til flere vurderinger af huse over hele Danmark på dagligt basis, da det er én af de første ting, der gøres, når et hus skal sættes til salg. Der skal ikke være nogen tvivl om, at én af grundstenene for et godt boligsalg er, at prisen bliver sat korrekt første gang, så det ikke ender med at blive for vanskeligt at sælge det respektive hus.

For at illustrere, hvor vigtigt, det er, at du sørger for at dit hus bliver prissat på optimal vis, så bør du forestille dig et scenarie, hvor en potentiel køber kommer forbi for at tage et nærmere kig på et hus, men ender med at forlade det igen, fordi prisen er blevet fastsat forkert. I dén sammenhæng vil det også ende med at den respektive køber vil ende med at investere i et andet hus, der har haft tilknyttet en ejendomsmægler, der har foretage en grundig og professionel boligvurdering – og det kan endda også være at det er dét, der har gjort udslaget for salget.

Hvordan foregår en husvurdering egentlig?

En husvurdering er ikke synderligt avanceret. Den foregår ganske enkelt som langt de fleste forestiller sig at det vil foregå. Når du først har været i kontakt med en ejendomsmægler, hvor du har bestilt en vurdering, så vil den respektive ejendomsmægler komme ud og se nærmere på din bolig. Efter at have set nærmere på din bolig, så skal han eller hun komme med en realistisk vurdering af din salgspris på bolig – og det skal naturligvis gerne være med udgangspunkt i et stærkt kendskab til området.

Hvis man har nogle specielle ønsker såsom at boligen gerne skulle blive solgt inden for ganske kort tid, så vil det også være noget som din ejendomsmægler skal have mulighed for indrette sig efter, og tage det med i hans eller hendes realistiske salgspris. Det er også herefter, at der vil blive regnet på dit eventuelle overskud, som også er dét, som kalder for “provenuet”. I og med, at det ofte er dit overskud, der kommer til at have indflydelse på, hvad du har af muligheder for at købe ny bolig efter salget, så derfor er det særdeles vigtigt at få foretaget en gennemarbejdet boligvurdering.

Hvorfor bør jeg få lavet en husvurdering?

Selvom vi allerede har været inde og berøre dette emne i de tidligere afsnit, så er det naturligvis relevant at få det afklaret på definitiv vis. Først og fremmest, så skal der bestemt ikke være den mindste tvivl om, at det er særdeles vigtigt at få lavet en boligvurdering, eftersom salgsprisen reelt set er kernen i ethvert boligsalg. Hvis prisen ikke er optimal fra start af, så er der ikke nogen, der vil købe din bolig og du kan ende med direkte at skræmme potentielle købere væk. Derfor skal du bestemt få en ejendomsmægler til at foretage en professionel vurdering af prisen på dit hus, inden den sættes til salg.

Heldigvis er der rigtig mange danske ejendomsmæglere, der tilbyder dig at få lavet en gratis vurdering af dit hus, så derfor er der bestemt ikke nogen undskyldning for ikke at få foretaget en professionel og virkelig grundig boligvurdering af din bolig, inden du sætter den til salg hos en ejendomsmægler eller forsøger at sælge den selv gennem et selvsalg.

I tvivl om salg? Få lavet en husvurdering

“Jeg ved ikke rigtigt, om jeg ønsker at sælge mit hus- bør jeg få lavet en vurdering alligevel?” Sådan er der med garanti rigtig mange, der har tænkt gennem tiderne og spørgsmålet behøver faktisk ikke være mere avanceret end som så. Der kan faktisk gives et meget enkelt svar til dette spørgsmål; Ja – du bør få lavet en gratis vurdering af en dygtig og professionel ejendomsmægler, for så kan det nemlig være, at det er den pris, du får fremvist af mægleren, der kan være afgørende for, om du har lyst til at sælge din bolig eller ej.

Få 3 gratis vurderinger fra ejendomsmæglere

Har du ombestemt dig og ønsker du at sælge din bolig? Hvis ja, så kan du gennem boligvurdering.nu få hele 3 gratis og uforpligtende vurderinger fra ejendomsmæglere fra dit nærområde – og de står alle klar med en gratis salgsvurdering af din bolig!

Få 3 gratis vurderinger fra ejendomsmæglere

Vurdering kan bruges som redskab til bank og selvsalg

En husvurdering kan faktisk bruges til meget andet end blot som værende indledningen til en et salg i form af en salgsaftale med en ejendomsmægler. Du kan nemlig også bruge en husvurdering som et redskab til bank og selvsalg. En ejendomsmæglers vurdering af din ejendom bliver generelt taget for gode varer, hvad end du skal bruge det i forbindelse med banken eller et selvsalg, da en ejendomsmægler bliver betragtet som en fagmand, der er kompetent nok til at bestemme værdien af et hus.

Hvis du tager vurderingen af din bolig med ned i banken som et argument for, at du skal have lov til at optage et større lån i dit hus, fordi den kan vise sig at være mere værd end ved den forrige vurdering, så har du et rigtig godt standpunkt. Du vil desuden også kunne bruge den respektive vurdering i forbindelse med det selvsalg, hvis du er i tvivl om, hvad dit hus er værd, men at du fortsat ikke ønsker at overlade selve salget til en ejendomsmægler.

Hvis du ikke er typen, der har tilpas meget respekt for ejendomsmæglere og deres erhverv til ikke at lokke en gratis boligvurdering ud af mægleren ved at lade som om, at du reelt set er interesseret i at bruge ham eller hende til at sælge din bolig og ikke blot at få en vurdering, så er der naturligvis mulighed for at betale en ejendomsmægler for at foretage en vurdering af din bolig, så den enten kan bruges i banken eller den kan bruges til et eventuelt selvsalg.

Høj eller lav pris? Har du travlt?

I dag er det faktisk meget almindeligt at en ejendomsmægler afleverer en husvurdering, hvor der medfølger to forskellige priser: en høj pris og en lav pris. Det gøres naturligvis, så du selv har mulighed for at vælge, om du vil vælge en højere pris og dermed også tjene mere på salget af din bolig, men i samme ombæring også skulle være nødsaget til at vente længere på at få realiseret sit salg. Det er dog ikke noget problem, hvis du har tålmodigheden i orden eller hvis du eksempelvis endnu ikke har fundet et andet sted at bo.

Du kan selvfølgelig også vælge at sælge dit hus til en lavere pris, hvilket kan være aktuelt, hvis du enten har travlt med salget, fordi du allerede har fundet et andet hus eller hvis du ikke har behov for nær så mange penge for at få realiseret dit næste boligkøb. I en sådan situation, så er det naturligvis meget nemmere at bede ejendomsmægleren sætte prisen på et lavere niveau, så der er mulighed for at sælge huset så hurtigt som overhovedet muligt.

Der skal selvfølgelig ikke være nogen tvivl om, at det absolut nemmeste, du kan gøre er, at tage en snak med din valgte ejendomsmægler om, hvad du har muligheder for at få solgt huset indenfor en overskuelig fremtid, men dog uden at prisen behøver at blive trukket helt ned på bunden. Hvis du ikke har noget problem med at vente, så er der selvfølgelig ikke nogen grund til at snakke med din mægler om andet end at sælge boligen for så meget som muligt.

Gode råd inden en vurdering af huset

Hvis du allerede har bestemt dig for, at du gerne vil have foretaget en vurdering af huset, så er der en række ting, du skal have styr på, inden ejendomsmægleren kommer forbi. Ikke nok med, at mange af disse ting gør det meget nemmere for din mægler at udføre sit arbejde, men det kan samtidig også sikre dig, at du får en bedre og mere realistisk vurdering af dit hus, hvilket naturligvis er målet med at få en professionel ejendomsmægler forbi til en vurdering af huset.

  1. Ryd op i huset: Det er bestemt ikke nemt for en mægler at få et overblik over dit hus, hvis der ting og sager overalt i huset. Derfor er det vigtigt, at du sørger for at rydde pænt op, inden du lader en ejendomsmægler komme forbi.
  2. Vær velforberedt: En ejendomsmægler, der tager sit arbejde seriøst og gerne vil lave en god vurdering af huset kommer også til at have en del spørgsmål. Derfor bør du have styr på de mest grundlæggende ting vedr. dit hus, så du kan besvare spørgsmålene.
  3. Har du input?: Hvis du selv har nogle input til, hvad der kunne forbedre dit hus ift. den nuværende stand, så hold det ikke skjult for din mægler. Hvis det er ting, der kunne øge salgsprisen, så kan det ende med at komme dig til gode i sidste ende.
  4. Positivt og negativt: Der er altid både positive og negative ting ved et hus. Derfor er det også vigtigt, at du er ærlig overfor ejendomsmægleren. så han eller hun kan komme med en salgspris, der rent faktisk er realistisk og dermed hverken er for høj eller for lav.

Hvis du følger din ovenstående råd, så kan du være helt og aldeles sikker på, at du får lavet en vurdering af salgsprisen, der bliver så realistisk som overhovedet muligt – og det må bestemt siges at være målet med at få en ejendomsmægler forbi din bolig til en boligvurdering.

Få 3 gratis vurderinger fra ejendomsmæglere

Har du besluttet dig for, at det er på tide med et salg af din bolig? Via Boligvurdering.nu kan du få 3 gratis og uforpligtende vurdering af dit hus. Alle tilbud kommer fra mæglere, der har specialiseret sig i dit nærområde!

Få 3 gratis vurderinger

Sådan gør du din bolig attraktiv til salg

Hvis du skal sælge din bolig, så er det vigtigt, at dit hjem tager sig ud fra sin bedste side. Derfor kan det være en god idé at lave nogle små justeringer eller mindre renovationer, således din bolig bliver mere værd og mere attraktiv. På denne måde vil salget sandsynligvis gå hurtigere. Du kan med fordel vælge at spørge en ejendomsmægler til råds, før du begynder at renovere. En ejendomsmægler ved nemlig, hvad der kan gøres, så købere får større interesse. Hvis du vil vide mere om, hvor du kan få gode råd og vejledning, så læs her om liebhavermægler.

Tips til at gøre boligen i stand til salg

  1. Find de mest alvorlige fejl.
    Hvis der er noget i vejen med husets tilstand, så er det sandsynligvis det eneste, som potentielle købere vil fokusere på. Derfor er det vigtigt, at der findes så få fejl som muligt. Hvis vinduerne er utætte eller hvis kælderen er fugtig og klam, så skal det stå øverst på listen over renovationer.
  2. Fjern overflødige møbler.
    Når huset skal vises frem, så er det vigtigt, at køberen kan se de muligheder, som hvert rum har. Derfor kan du vælge at opmagasinere overflødige møbler, så det ikke ser proppet ud. Det skal dog stadig ligne et hjem, hvor man har lyst til at bo.
  3. Fjern forhindringer.
    Når købere skal gennemse huset, så skal det være en god oplevelse. Hvis der er en døråbning, som man ikke kan komme igennem på grund af en kommode, så kan rummet virke mindre.
  4. Sæt en attraktiv pris.
    Det vigtigste er at sætte en god pris, som du kan være tilfreds med. Det er en god strategi at sætte prisen lidt lavere end andre huse i området. På denne måde vil din bolig blive den første, som potentielle købere vil kigge nærmere på.

Hvad sker der, når en bygning skal renoveres?

Bor du i en ejendom, der skal gennemgå en større og indvendig renovering, hvor du er nødt til at forlade din bopæl, eller står du med ansvaret for genhusning af de mange beboere i ejendommen? Denne artikel kommer til at gøre dig lidt klogere på den situation, som både beboer og renoveringsansvarlig kan komme til at stå i ved et potentielt renoveringsprojekt, og hvordan man skal forholde sig til det hele. Det kan nemlig være svært at finde ud af, hvordan det hele kommer til at forløbe, og hvordan du som renoveringsansvarlig på bedst mulig vis kan informere de beboere, der er involveret i renoveringen.

 

Dig som beboer

Er du beboer i en ejendom, der står over for en større renovering, så er du sikkert bange for, hvad der kommer til at ske med dig og din boligsituation. Heldigvis kan du i langt de fleste tilfælde se frem til en genhusning, hvor du midlertidigt vil få en bopæl et andet sted, og hvor du kan få din egen seng, sofa og lænestol med. Du vil blive informeret af din udlejer om hele forløbet, så du ved, hvad der kommer til at ske. Det er dog vigtigt, at du sikrer dig, at du også har din lejlighed, når den er blevet renoveret – og det er vigtigt, at du finder ud af, om der kommer en eventuel huslejestigning. Så kan du nemmere tage stilling til, om du skal ud og finde en ny bolig til en anden pris.

 

Informér beboerne

Står du får selve renoveringen, og er du styrmand på hele processen, så er der nogle ting, du skal igennem, før du kan have god samvittighed over for beboerne. For det kan være noget af en mundfuld for mange, og gøres dette ikke ordentligt, så kan det koste dyrt i sidste ende. Ofte får mange renoveringsansvarlige et selskab til at lave nogle såkaldte genhusningspakker, der hjælper med og udfører en lang række af de forskellige punkter, som skal opfyldes i denne proces. På den måde kan du spare meget tid og bruge kræfterne på nogle andre ting.

 

Lyt til beboerne

I en genhusningssituation vil der ofte opstå en række spørgsmål fra de nuværende beboere, og her er det vigtigt, at du er særdeles imødekommende og besvarer deres spørgsmål. Giv dem rig mulighed for at komme i kontakt med dig, og sørg for, at de flere gange får at vide, at de kan spørge om alt det, de har på hjerte. På den måde skabes der tillid, samtidig med at beboerne kan finde mere ro i en ellers omfattende proces. Denne kontakt kan du også få hjælp til i form af en genhusningspakke, hvor det pågældende selskab vil være klar til at svare på spørgsmål fra beboerne.

 

Billede: https://pixabay.com/da/lejligheder-arkitektur-altaner-1845884/