Bor du i en ejendom, der skal gennemgå en større og indvendig renovering, hvor du er nødt til at forlade din bopæl, eller står du med ansvaret for genhusning af de mange beboere i ejendommen? Denne artikel kommer til at gøre dig lidt klogere på den situation, som både beboer og renoveringsansvarlig kan komme til at stå i ved et potentielt renoveringsprojekt, og hvordan man skal forholde sig til det hele. Det kan nemlig være svært at finde ud af, hvordan det hele kommer til at forløbe, og hvordan du som renoveringsansvarlig på bedst mulig vis kan informere de beboere, der er involveret i renoveringen.
Dig som beboer
Er du beboer i en ejendom, der står over for en større renovering, så er du sikkert bange for, hvad der kommer til at ske med dig og din boligsituation. Heldigvis kan du i langt de fleste tilfælde se frem til en genhusning, hvor du midlertidigt vil få en bopæl et andet sted, og hvor du kan få din egen seng, sofa og lænestol med. Du vil blive informeret af din udlejer om hele forløbet, så du ved, hvad der kommer til at ske. Det er dog vigtigt, at du sikrer dig, at du også har din lejlighed, når den er blevet renoveret – og det er vigtigt, at du finder ud af, om der kommer en eventuel huslejestigning. Så kan du nemmere tage stilling til, om du skal ud og finde en ny bolig til en anden pris.
Informér beboerne
Står du får selve renoveringen, og er du styrmand på hele processen, så er der nogle ting, du skal igennem, før du kan have god samvittighed over for beboerne. For det kan være noget af en mundfuld for mange, og gøres dette ikke ordentligt, så kan det koste dyrt i sidste ende. Ofte får mange renoveringsansvarlige et selskab til at lave nogle såkaldte genhusningspakker, der hjælper med og udfører en lang række af de forskellige punkter, som skal opfyldes i denne proces. På den måde kan du spare meget tid og bruge kræfterne på nogle andre ting.
Lyt til beboerne
I en genhusningssituation vil der ofte opstå en række spørgsmål fra de nuværende beboere, og her er det vigtigt, at du er særdeles imødekommende og besvarer deres spørgsmål. Giv dem rig mulighed for at komme i kontakt med dig, og sørg for, at de flere gange får at vide, at de kan spørge om alt det, de har på hjerte. På den måde skabes der tillid, samtidig med at beboerne kan finde mere ro i en ellers omfattende proces. Denne kontakt kan du også få hjælp til i form af en genhusningspakke, hvor det pågældende selskab vil være klar til at svare på spørgsmål fra beboerne.
Billede: https://pixabay.com/da/lejligheder-arkitektur-altaner-1845884/